Tekoäly helpottamassa yrityselämää

Tekoälyllä tarkoitetaan koneen kykyä jäljitellä inhimillistä päättelyä. Tekoälystä on tullut termi johon voi törmätä lähes jokaisessa koneoppimiseen perustuvista edistyneen analytiikan aiheista. Yrityspäättäjien on korkea aika hypätä tekoälykelkkaan elettäessä jo 2020- lukua.

Viime vuosina on tehty suuria CRM- ja Big data- hankkeita, mikä itsessään kertoo, että datan keräämisen merkitys on oivallettu yrityksissä. Tekoälyä voi hyödyntää monin tavoin yrityksissä. Yrityksen tavoittelemille asiakkaille lähin kosketuspinta yrityksen käyttämään tekoälyyn on mobiiliapplikaatiot. Applikaatiot eivät varsinaisesti ole enää uusi asia, mutta niiden tärkeyttä asiakkaan näkökulmasta on vaikea painottaa liikaa.

Kuva täältä.

Hyvät applikaatiot parantavat asiakaskokemusta ja säästävät usein asiakkaan aikaa. Blogissa on aiemmin käsitelty applikaatioita tästä sinne!

Yritykset hyödyntävät tekoälyä ja koneita sisäisesti taloushallinnon ja mainonnan automatisoinnissa, mikä vähentää henkilöstökuluja ja helpottaa yrityksen päivittäistä elämää. Kun kone on suorittanut tarpeeksi monta kertaa saman tehtävän, alkaa oppiminen. Koneoppimista tapahtuu kun tietyn tehtävän suoritusteho kasvaa harjoituskierrosten myötä. Joissain tapauksissa koneet ovat tehokkaampia, kuin ihmiset.

Tekoäly ei ole yrityksen sisäisissä funktioissa ihmistä korvaava työväline. Tekoäly ei ole korvaavaa älyä vaan suurimmaksi osaksi apuälyä helpottamaan osaajien arkea. Tekoäly ei ole sopiva työkalu suorittamaan muita kuin rutiininomaisia toimintoja, joissa valinnat ovat ”kyllä” tai ”ei” -tyyppiä.

 

Lähteet

https://www.cgi.fi/fi/mita-on-tekoaly

https://www.oscar.fi/tekoaly


Kommentit

Suositut tekstit