Tekoäly helpottamassa yrityselämää
Tekoälyllä tarkoitetaan
koneen kykyä jäljitellä inhimillistä päättelyä. Tekoälystä on tullut termi
johon voi törmätä lähes jokaisessa koneoppimiseen perustuvista edistyneen
analytiikan aiheista. Yrityspäättäjien on korkea aika hypätä tekoälykelkkaan elettäessä
jo 2020- lukua.
Viime vuosina on tehty
suuria CRM- ja Big data- hankkeita, mikä itsessään kertoo, että datan
keräämisen merkitys on oivallettu yrityksissä. Tekoälyä voi hyödyntää monin tavoin
yrityksissä. Yrityksen tavoittelemille asiakkaille lähin kosketuspinta
yrityksen käyttämään tekoälyyn on mobiiliapplikaatiot. Applikaatiot eivät
varsinaisesti ole enää uusi asia, mutta niiden tärkeyttä asiakkaan näkökulmasta
on vaikea painottaa liikaa.
Kuva täältä. |
Hyvät applikaatiot
parantavat asiakaskokemusta ja säästävät usein asiakkaan aikaa. Blogissa on
aiemmin käsitelty applikaatioita tästä sinne!
Yritykset hyödyntävät
tekoälyä ja koneita sisäisesti taloushallinnon ja mainonnan automatisoinnissa,
mikä vähentää henkilöstökuluja ja helpottaa yrityksen päivittäistä elämää. Kun kone
on suorittanut tarpeeksi monta kertaa saman tehtävän, alkaa oppiminen.
Koneoppimista tapahtuu kun tietyn tehtävän suoritusteho kasvaa
harjoituskierrosten myötä. Joissain tapauksissa koneet ovat tehokkaampia, kuin
ihmiset.
Tekoäly ei ole yrityksen
sisäisissä funktioissa ihmistä korvaava työväline. Tekoäly ei ole korvaavaa
älyä vaan suurimmaksi osaksi apuälyä helpottamaan osaajien arkea. Tekoäly ei
ole sopiva työkalu suorittamaan muita kuin rutiininomaisia toimintoja, joissa
valinnat ovat ”kyllä” tai ”ei” -tyyppiä.
Lähteet
https://www.cgi.fi/fi/mita-on-tekoaly
Kommentit
Lähetä kommentti