Yritysten liiketoiminnan digitalisaatio
Puhuin aikaisemmassa postauksessani ”Julkinen digitalisaatio
Suomessa” valtionhallinnon vastuusta rakentaa suotuisa kasvuympäristö
digitaaliselle liiketoiminnalle. Valtionhallinnon roolina onkin luoda vakaa
alusta yksityisen sektorin liiketoiminnalle ja osaltaan tukea itsenäisten
organisaatioiden menestymismahdollisuuksia. Pureudun tässä postauksessani
tarkemmin yksityisyritysten liiketoiminnan digitalisaatioon tutkailemalla työ-
ja elinkeinoministeriön näkemyksiä aiheesta.
Kuva täältä. |
Kuten kaikki tiedämme, digitalisaatio tarjoaa koko
ympäröivän yhteiskunnan tavoin yrityksille uusia teknologioita, mittavia
tietoaineistoja ja näihin perustuvia liiketoimintamalleja. Monen yrityksen
tavoitteena onkin nykyään tarjota kuluttajille ja yritysasiakkaille uudenlaisina
tuotteina ja palveluina, jotka yhdistävät fyysisen ja virtuaalisen maailman.
Voidaan puhua perinteisistä hyödykkeistä, joihin on yhdistetty digitalisaation
mukanaan tuoma arvolisä. Fyysiset tuotteet pystytään monissa tapauksissa yhdistämään
virtuaaliseen maailmaan, mikä lisää loppukäyttäjän tuotteesta saamaa arvoa.
Palvelut puolestaan pystytään monissa tapauksissa korvaamaan digitaalisella
ratkaisulla tai tuottamaan internetin välityksellä. Valitettavaa on toki se,
että monien perinteisten tuotteiden ja palvelujen kysyntä katoaa
digitalisaation myötä kokonaan. Muistaako kukaan esimerkiksi videovuokraamoita?
Työ- ja elinkeinoministeriön (2020) mukaan: ”Ohjelmistot ja
tietoaineistot muodostavat yritysten liiketoiminnalle yhä keskeisemmän
resurssin etenkin alustataloudessa, jossa miljardien eurojen liikevaihtoa
tekevät yritykset saattavat toimia hyvin vähäisin omin fyysisin resurssein.”
Fyysiset resurssit ovatkin nykypäivänä vaihtaneet monissa tapauksissa muotoaan
tehtaista ja muttereista ohjelmistoihin ja aineettomiin oikeuksiin. Kenties
parasta digitalisaatiossa onkin fyysisen materiaalin roolin vähentyminen
liiketoiminnassa. Fyysisen käyttöomaisuuden tarpeettomuus myös alentaa
yrittäjyyskynnystä, sillä pienen IT-firman pystyyn polkaiseminen voidaan
saavuttaa melko pienillä investoinneilla.
Valtaosan aloittavista yrityksistä epäonnistuessa kasvun
saavuttamisessa onkin kansantaloudellisesti tärkeää, että yrittäjyyden
yrittäjiä riittää. Digitalisaatio on luonut aivan uuden käsityksen yritysten
menestymisestä suurten toimijoiden kuten Googlen ja Amazonin myötä. Suomessakin
suhteessa vastaavaa jättimenestystä on nähty esimerkiksi Supercellin ja
sittemmin kuolleen ja kuopatun Nokian merkeissä. Yrittäjyydessä
kansantaloudellisesti tärkeintä ei kuitenkaan välttämättä ole menestyminen ja
iso numero viivan alla, vaan se, että ideoita kehittyy ja uusia sukupolvia
inspiroidaan. Kuten sanoin, Suomessa on jo koettu teknologisen innovaation
räjäyttämä talouskasvu – nyt odotamme vain seuraavaa askelta, joka ei ota itse
itseään.
Lähteet
https://tem.fi/yritysten-liiketoiminnan-digitalisaatio
Kommentit
Lähetä kommentti