Yritysten liiketoiminnan digitalisaatio

Puhuin aikaisemmassa postauksessani ”Julkinen digitalisaatio Suomessa” valtionhallinnon vastuusta rakentaa suotuisa kasvuympäristö digitaaliselle liiketoiminnalle. Valtionhallinnon roolina onkin luoda vakaa alusta yksityisen sektorin liiketoiminnalle ja osaltaan tukea itsenäisten organisaatioiden menestymismahdollisuuksia. Pureudun tässä postauksessani tarkemmin yksityisyritysten liiketoiminnan digitalisaatioon tutkailemalla työ- ja elinkeinoministeriön näkemyksiä aiheesta.

Kuva täältä.


Kuten kaikki tiedämme, digitalisaatio tarjoaa koko ympäröivän yhteiskunnan tavoin yrityksille uusia teknologioita, mittavia tietoaineistoja ja näihin perustuvia liiketoimintamalleja. Monen yrityksen tavoitteena onkin nykyään tarjota kuluttajille ja yritysasiakkaille uudenlaisina tuotteina ja palveluina, jotka yhdistävät fyysisen ja virtuaalisen maailman. Voidaan puhua perinteisistä hyödykkeistä, joihin on yhdistetty digitalisaation mukanaan tuoma arvolisä. Fyysiset tuotteet pystytään monissa tapauksissa yhdistämään virtuaaliseen maailmaan, mikä lisää loppukäyttäjän tuotteesta saamaa arvoa. Palvelut puolestaan pystytään monissa tapauksissa korvaamaan digitaalisella ratkaisulla tai tuottamaan internetin välityksellä. Valitettavaa on toki se, että monien perinteisten tuotteiden ja palvelujen kysyntä katoaa digitalisaation myötä kokonaan. Muistaako kukaan esimerkiksi videovuokraamoita?

Työ- ja elinkeinoministeriön (2020) mukaan: ”Ohjelmistot ja tietoaineistot muodostavat yritysten liiketoiminnalle yhä keskeisemmän resurssin etenkin alustataloudessa, jossa miljardien eurojen liikevaihtoa tekevät yritykset saattavat toimia hyvin vähäisin omin fyysisin resurssein.” Fyysiset resurssit ovatkin nykypäivänä vaihtaneet monissa tapauksissa muotoaan tehtaista ja muttereista ohjelmistoihin ja aineettomiin oikeuksiin. Kenties parasta digitalisaatiossa onkin fyysisen materiaalin roolin vähentyminen liiketoiminnassa. Fyysisen käyttöomaisuuden tarpeettomuus myös alentaa yrittäjyyskynnystä, sillä pienen IT-firman pystyyn polkaiseminen voidaan saavuttaa melko pienillä investoinneilla.

Valtaosan aloittavista yrityksistä epäonnistuessa kasvun saavuttamisessa onkin kansantaloudellisesti tärkeää, että yrittäjyyden yrittäjiä riittää. Digitalisaatio on luonut aivan uuden käsityksen yritysten menestymisestä suurten toimijoiden kuten Googlen ja Amazonin myötä. Suomessakin suhteessa vastaavaa jättimenestystä on nähty esimerkiksi Supercellin ja sittemmin kuolleen ja kuopatun Nokian merkeissä. Yrittäjyydessä kansantaloudellisesti tärkeintä ei kuitenkaan välttämättä ole menestyminen ja iso numero viivan alla, vaan se, että ideoita kehittyy ja uusia sukupolvia inspiroidaan. Kuten sanoin, Suomessa on jo koettu teknologisen innovaation räjäyttämä talouskasvu – nyt odotamme vain seuraavaa askelta, joka ei ota itse itseään.


Lähteet

https://tem.fi/yritysten-liiketoiminnan-digitalisaatio


Kommentit

Suositut tekstit