Mobiilisovellukset liiketoiminnan tukena


Mobiilisovelluksia yleisellä tasolla on lähes jokaiseen tarkoitukseen. Ladattavilla sovelluksilla voi tilata ruokaa, tarkastella verikokeiden tuloksia tai katsoa reaaliajassa julkisen liikenteen aikatauluja. Asiakkaalle arvo muodostuu, kun sovellus on helppokäyttöinen, miellyttävän näköinen ja hyödyllinen. Sovelluksen käyttäjälle muodostuu lisäarvoa esimerkiksi sovelluksessa tarjottavista eduista. Mehiläisen sovellus tarjoaa 10% alennusta kun maksettaessa näyttää sovellusta. Keskon K-ruoka sovellus näyttää mihin kuukausittain käytetyt eurot jakautuvat. (Vierityspalkki.)


Taulukko täältä. (Tilastokeskus.)
Yllä oleva taulukko näyttää, että matkapuhelin on suosituin päätelaite verkonselailuun. Työikäisistä yli 90% käyttää verkkoselailuun mieluiten matkapuhelinta. Tämän vuoksi sovelluksen lisäksi yrityksen verkkosivut on ehdottomasti myös optimoitava älylaitteelle sopivaksi. Mikäli sivut eivät ole selkeitä, siellä ei välttämättä vietetä paljoa aikaa.

Sovellukset eivät ole enää vain pelejä tai ajanvietettä, vaan hyödyllisiä ja kehittäviä. Monissa peleissä on myös palkki alalaidassa, joka on varattu mainostilalle. Sovelluksen kehittäjä saa palkkion myydystä mainostilasta ja yritys näkyvyyttä. Vinkkinä niille, joita mainokset häiritsevät: laita puhelin lentokonetilaan kun pelaat. Sovelluksista pystyy myös seuraamaan dataa tehokkaasti. Data näyttää latauksien määrän, missä käyttäjät viettävät eniten aikaa ja moniko päätyy ostopäätökseen. (Vincit.)

Itse käytän Nordean Wallet- sovellusta, joka näyttää miten kortin käyttö jakautuu kuukausittain. Nordea Wallet on hyvä työkalu budjetin rakentamiseen ja omassa budjetissa pysymisen tarkkailuun.


Kuva täältä.
Mielipiteeni on, että tänä päivänä yrityksen on oltava läsnä sosiaalisessa mediassa. Alusta valitaan sen mukaan minkä segmentin yritys haluaa tavoittaa. Instagram tavoittaa nuorempia asiakkaita ja itse käyn katsomassa mielenkiintoisten työpaikkojen ja yritysten Instagram-tilejä. FaceBook on myös hyvä kanava ja Twitter ehkä vähemmän virallinen sellainen. Usein yritykset ovat läsnä ainakin näissä kolmessa alustassa. Mikäli yrityksellä on applikaatio käytössään, siitä on ehdottomasti tiedotettava sosiaalisen median kanavissa ja yrityksen omilla verkkosivuilla.

Yrityksen on hyvä allokoida osa budjetista hyvien ja toimivien sivujen ja sovelluksen kehittämiseen. Erityisesti vastavalmistuneet, jotka ovat opinnoissaan perehtyneet digitaaliseen markkinointiin ja ovat sujuvasti oppineet käyttämään erilaisia sovelluksia lähes koko ikänsä ovat hyvä voimavara yritykselle tällaiseen tarkoitukseen. Seuraavaan postaukseen ja mukavaa kesänodotusta!



Lähteet



Kommentit

  1. Visuaalisuus on kohdillaan ja kiva et toit oman mielipiteen esille :)

    - Al-Beati Saara

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit