Mobiilisovellukset liiketoiminnan tukena
Mobiilisovelluksia yleisellä tasolla
on lähes jokaiseen tarkoitukseen. Ladattavilla sovelluksilla voi tilata ruokaa,
tarkastella verikokeiden tuloksia tai katsoa reaaliajassa julkisen liikenteen
aikatauluja. Asiakkaalle arvo muodostuu, kun sovellus on helppokäyttöinen, miellyttävän
näköinen ja hyödyllinen. Sovelluksen käyttäjälle muodostuu lisäarvoa esimerkiksi
sovelluksessa tarjottavista eduista. Mehiläisen sovellus tarjoaa 10% alennusta
kun maksettaessa näyttää sovellusta. Keskon K-ruoka sovellus näyttää mihin
kuukausittain käytetyt eurot jakautuvat. (Vierityspalkki.)
Taulukko täältä.
(Tilastokeskus.)
Yllä oleva taulukko näyttää, että
matkapuhelin on suosituin päätelaite verkonselailuun. Työikäisistä yli 90% käyttää
verkkoselailuun mieluiten matkapuhelinta. Tämän vuoksi sovelluksen lisäksi
yrityksen verkkosivut on ehdottomasti myös optimoitava älylaitteelle sopivaksi.
Mikäli sivut eivät ole selkeitä, siellä ei välttämättä vietetä paljoa aikaa.
Sovellukset eivät ole enää vain
pelejä tai ajanvietettä, vaan hyödyllisiä ja kehittäviä. Monissa peleissä on
myös palkki alalaidassa, joka on varattu mainostilalle. Sovelluksen kehittäjä
saa palkkion myydystä mainostilasta ja yritys näkyvyyttä. Vinkkinä niille,
joita mainokset häiritsevät: laita puhelin lentokonetilaan kun pelaat. Sovelluksista
pystyy myös seuraamaan dataa tehokkaasti. Data näyttää latauksien määrän, missä
käyttäjät viettävät eniten aikaa ja moniko päätyy ostopäätökseen. (Vincit.)
Itse käytän Nordean Wallet-
sovellusta, joka näyttää miten kortin käyttö jakautuu kuukausittain. Nordea Wallet
on hyvä työkalu budjetin rakentamiseen ja omassa budjetissa pysymisen tarkkailuun.
Kuva täältä.
Mielipiteeni on, että tänä päivänä
yrityksen on oltava läsnä sosiaalisessa mediassa. Alusta valitaan sen mukaan
minkä segmentin yritys haluaa tavoittaa. Instagram tavoittaa nuorempia
asiakkaita ja itse käyn katsomassa mielenkiintoisten työpaikkojen ja yritysten Instagram-tilejä.
FaceBook on myös hyvä kanava ja Twitter ehkä vähemmän virallinen sellainen. Usein
yritykset ovat läsnä ainakin näissä kolmessa alustassa. Mikäli yrityksellä on
applikaatio käytössään, siitä on ehdottomasti tiedotettava sosiaalisen median
kanavissa ja yrityksen omilla verkkosivuilla.
Yrityksen on hyvä allokoida osa
budjetista hyvien ja toimivien sivujen ja sovelluksen kehittämiseen.
Erityisesti vastavalmistuneet, jotka ovat opinnoissaan perehtyneet
digitaaliseen markkinointiin ja ovat sujuvasti oppineet käyttämään erilaisia
sovelluksia lähes koko ikänsä ovat hyvä voimavara yritykselle tällaiseen
tarkoitukseen. Seuraavaan postaukseen ja mukavaa kesänodotusta!
Lähteet
Visuaalisuus on kohdillaan ja kiva et toit oman mielipiteen esille :)
VastaaPoista- Al-Beati Saara