Julkinen digitalisaatio Suomessa
Digitalisaation ja digitalisoituvan kansantalouden
johtaminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan myös Suomen valtionhallinnossa.
Digitalisaatio, kuten mikä tahansa muutos aiheuttaa kansalliselle
päätöksenteolle sekä mahdollisuuksia että uhkia. Muuttuva maailma vaatii
päätöksentekijöiltä yhteiskunnan mukauttamista ja kehitystä, jotta
digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin pystytään tarttumaan ja esteisiin
kompastumiselta vältyttäisiin. Valtioneuvoston (2020) mukaan Suomen
tuottavuusloikka julkisissa palveluissa ja yksityisellä sektorilla voidaan
attributoida digitalisaation tuomien mahdollisuuksiin tarttumiselle ja turhan
sääntelyn ja byrokratian purkamiselle. Valtioneuvoston (2020) mukaan
käyttäjälähtöiset, tuottavuutta ja tuloksellisuutta nostavat yhden luukun
digitaaliset julkiset palvelut on kehitetty määrätietoisella johtamismallilla.
Julkinen päätöksenteko on innovatiivisesti mahdollistanut ja luonut
Suomeen suotuisan toimintaympäristön digitaalisille palveluille ja teollisen
internetin sovelluksille ja uusille liiketoimintamalleille.
Johdonmukainen ja tarkoitusperäisesti ohjautuva
digitalisaatiostrategia on siis mahdollistanut Suomen mukautumisen muuttuvaan
digimaisemaan. Kirjoitin jo aiemmin blogissani eurooppalaisesta
digitalisaatiostrategiasta, joka onkin osaltaan vaikuttanut suomalaisen
digitalisoitumisstrategian syntyyn ja tukipilareihin. Suomi on perinteisesti
noudattanut kuuliaisesti Euroopan Unionin yhteistä näkemystä mikä heijastuukin
jälleen kerran suomalaisten päätöstentekomallien kehittymisessä myös
digitalisaation saralla.
Kuva täältä. |
Suomalaisen valtionhallinnon digitalisaation kärkihankkeita
ovat vuonna 2020 julkisten palvelujen digitalisointi, suotuisan kasvuympäristön
rakentaminen digitaaliselle liiketoiminnalle, aihepiiriin sitoutuvien säädösten
sujuvoittaminen, kokeilukulttuurin käyttöönotto ja julkisen johtamis- ja
toimeenpanotavan parantaminen. Omakohtaisesta kokemuksestani ammentaen voin
todeta julkisten palvelujen digitalisoinnin olevan hyvässä vauhdissa. Toki on
muistettava, että digitalisaatio ei millään muotoa ole uusi asia ja julkisten
palvelujen on voitu odottaa digitalisoituvan täysin jo viimeistään
vuosituhannen vaihtumisesta asti. Digitalisaatio asettaa muutokseen
sopeutuville jatkuvasti uusia haasteita uusien innovaatioiden ja tehokkaampien
työvälineiden myötä, joten jatkuva parantaminen on sikäli suuri osa
onnistunutta digitalisoitumisstrategiaa. Digitaalisen liiketoiminnan
kasvuympäristön rakentaminen on potentiaalisesti kärkihankkeista tärkein, sillä
kukoistava yksityissektori on avain kansantalouden hyvinvointiin ja
kansainväliseen kilpailuun vastaamiseen.
Säädösten sujuvoittaminen, eli kansankielellä byrokratian
purkaminen ja julkisen johtamistavan parantaminen ovat toki tärkeitä hankkeita,
mutta toisaalta käsitteinä naiivin optimistisia ja ympäripyöreitä. Samaisia
hankkeita tulisi lisäksi soveltaa kaikkiin valtionhallinnon kehittämiskohtiin.
Hankkeet eivät myöskään ole suoraan yhteydessä digitalisoitumiseen.
Kokeilukulttuurin käyttöönotto sen sijaan on erityisen tärkeä hanke, sillä kuten
Valtioneuvosto (2020) luonnehtii: ”Kokeiluilla tavoitellaan innovatiivisia
ratkaisuja, parannetaan palveluita, edistetään omatoimisuutta ja yrittäjyyttä
sekä vahvistetaan alueellista ja paikallista päätöksentekoa ja yhteistyötä
kansalaislähtöisiä toimintatapoja hyödyntäen.” Uskalletaan siis yhdessä
kokeilla!
https://valtioneuvosto.fi/hallitusohjelman-toteutus/digitalisaatio
Kommentit
Lähetä kommentti