Digitalisaatio kansalaisille
Digitalisaatiota puidaan medioissa yleensä yhteiskunnan,
yritysten tai talouden näkökulmasta, mutta tavallisen kansalaisen, työntekijän
ja kuluttajan kokema digitalisaatio jää usein edellä mainittujen jalkoihin.
Koiranen, Räsänen ja Södergård analysoivat kuitenkin artikkelissaan (2016)
”Mitä digitalisaatio on tarkoittanut kansalaisen näkökulmasta” sitä, miten
muuttunut toimintaympäristö vaikuttaa tavallisten pulliaisten elämään.
Tavallisten kansalaisten elämää arvioidaan tutkimuksessa verrattain vähän, vaikka
loppujen lopuksi olemme kaikki sidoksistamme huolimatta yksilöitä. Kukaan ei
identifioi itseään automekaanikoksi, toimitusjohtajaksi tai presidentiksi –
vaan ihmiseksi.
Koiranen et al. (2016) mukaan teknologian kehittyessä
erilaiset palvelut ovat siirtyneet yhä voimakkaammin sähköisiin kanaviin.
Internet alkoi yleistyä Suomessa 1990-luvun puolivälin jälkeen, jolloin myös
eri palveluntarjoajat alkoivat kehitellä omia sähköisiä palveluratkaisujaan.
Myöhemmin digitalisaatiota ovat kiihdyttäneet mobiili-internetin sekä
sosiaalisen internetin kehittyminen, mikä on tullut mahdolliseksi nopeampien
tietokoneiden ja internetyhteyksien kehittymisen myötä. Uuden teknologian
käytön yleistyminen tarjoaa hyvät mahdollisuudet eri väestöryhmien välisten
kulutuskäytäntöjen muotoutumisen ja kehittymisen erojen tarkastelulle.
Digitalisaatio on kieltämättä parantanut kansalaisten viestintä-, vaikutus- ja
tiedonsaanninmahdollisuuksia. Toisaalta internetin ulkopuolelle jääneiden
palvelunsaantimahdollisuudet ovat heikentyneet, koska yritykset ja julkinen
sektori panostavat tällä hetkellä vahvasti uusiin sähköisiin palvelukanaviin ja
karsii samalla perinteisiä palvelumuotoja.
Kuva täältä. |
Edelliseen voidaan todeta, että ihmisten kaikenkarvaisuus
vaikuttaa auttamatta siihen, miten digitalisaatioon sopeudutaan ja minkälaisia
hyötyjä tai haittoja se tuo mukanaan. On itsestäänselvyys, että elämänsä
internetin ja älylaitteiden varassa kasvanut milleniaali ja 90-vuotias
puolidementikko eivät saa digitalisaatiolta samoja asioita. Voidaan sanoa, että
digitaaliteknologia ei ole enää useimmille sosiaalisen kanssakäymisen tai työ-
ja vapaa-ajan erillinen osa-alue. Se on pikemminkin olennainen arkielämän
ulottuvuus, joka yhdistää arkielämän eri toimintoja. Miten kuitenkin käy
vanhaksi kallellaan olevan väestörakenteen iäkkäämmälle edustajalle, joka
kävisi edelleen mielellään pankissa maksamassa laskunsa ja lähettäisi kirjeen
WhatsApp-viestin sijaan? Luontoko heidät korjaa?
Koiranen et al. (2016) muistuttavatkin, että uusi teknologia
edellyttää kansalaisilta jatkuvaa uusien asioiden omaksumista. On
todennäköistä, ettei esimerkiksi siirtyminen pankki- ja luottokorteista
älypuhelinmaksuihin toteudu kaikissa väestöryhmissä yhtä helposti. Toisaalta on
myös muistettava, että vanhuksemme ovat aina tarvinneet apua. Nykyään onkin
helppoa tarjota apua, kun pankkiasioinnin voi hoitaa päivän jonottamisen
konttorissa sijaan muutamalla ”swipella” älypuhelimen näytöllä. Kiteyttäen
voidaan sanoa, että digitalisaatio tuo kansalaisille sekä hyvää että huonoa –
ihmisestä riippuen eriävässä suhteessa. Tulevaisuus on kuitenkin nyt.
https://www.labour.fi/ty/tylehti/ty/ty32016/ty32016pdf/ty32016KoiranenRasanenSodergord.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti