Sisältömarkkinointi - uusi tuotesijoittelu?



Sisältömarkkinointi ei ole synonyymi tuotesijoittelulle. Tuotesijoittelu on yleensä läpinäkyvää, mikä ei kuitenkaan vähennä sen tehokkuutta. Päällimmäisenä tuotesijoittelusta tulee mieleen suosikkijuontajani Sami Kuronen sohvalla syömässä Subway-leipää sohvalla Harri Moision kanssa.

Pähkinänkuoressa sisältömarkkinoinnin tavoite on tuottaa markkinointisisältöä strategisesti ja johdonmukaisesti. Tavoite on tunnistaa tarkasti määritellyt kohderyhmät ja vahvistaa asiakassuhteita. Verkossa sisältömarkkinointiin voi törmätä monissa yhteyksissä, kuten sosiaalisessa mediassa, blogeissa, e-kirjoissa, videoissa, webinaareissa, podcasteissa, testeissä ja kyselyissä. Sisältöä luodaan eri alustoille, jotta potentiaaliset asiakkaat saadaan houkuteltua esimerkiksi podcastin kautta siihen liittyvän yrityksen verkkosivuille. Verkkosivuilla asiakkaat saadaan vietyä eteenpäin ostomatkalla. Ihanteellisessa tilanteessa asiakas olisi niin tyytyväinen, että kehuisi palvelua eteenpäin lähipiirilleen.



Kuva täältä
Asiakas saa sisältömarkkinoinnista isomman arvon, kuin nähdessään Kurosen syömässä voileipää. Sisältömarkkinoinnista tulee asiakkaalle hyödyllisempää informaatiota. Sales Communications- blogi esimerkkinä tästä. Blogin tavoite on muun muassa tarjota asiakkailleen ja rajatulle kohderyhmälle arvokkaita blogitekstejä, jotka vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Mikäli Sales Communications ylläpitäisi vain yrityksensä verkkosivuja, heidän tavoittelemansa asiakkaat eivät todennäköisesti jäisi lukemaan niitä, ellei tarve yrityksen tarjoamille palveluille olisi välitön tai suuri. (Sales Communications.)

Veikkaus ylläpitää sivuillaan asiakaslehteä, mutta viimekädessä sen tavoite on asiakkaiden houkuttelu veikkauksen palveluiden pariin. Potentiaalisen asiakkaan ollessa valmiiksi kiinnostunut veikkauksen tarjoamista palveluista, on asiakaslehti jo tuonut lisäarvoa. Oma mielipiteeni on, että kun veikkauksen asiakaslehteä markkinoidaan esimerkiksi urheilupodcasteissa tai -blogeissa sen arvo kasvaa. (Veikkaus.)

Toinen blogi johon perehdyin oli Vaasan leipomon. Vaasan blogin etusivulla oli kirjoituksia hävikkihaasteesta. Tämä on agenda, jonka taakse monet varmasti asettuvat. Hävikkiä on pyritty tehokkaasti vähentämään jo vuosia. Asiakkaiden ollessa aatteen takana saa Vaasan myös kannatusta liiketoiminnalleen. Tätä blogia voisi markkinoida alustoilla, joiden aatteena on vähentää hävikkiä ja jakaa tietoisuutta teoista jotka ovat kestävän kehityksen takana. (Vaasan.)



Kuva täältä
Uskon, että sisältömarkkinointi on innovaatio, joka on syntynyt nimenomaan tuotesijoittelun pohjalta. Vaikka tuotesijoittelua näkee yhtenään ovat sellaiset yritykset, joilla on jokin kansaan vetoava periaate siirtymässä vähitellen sisältömarkkinoinnin suuntaan. Sisältömarkkinointi ei ole enää lasten kengissä, vaan siitä on kehittynyt tehokas tapa kasvattaa liiketoimintaa. Etätyöskentelyn ja kuluttajien lisääntyneen vapaa-ajan ansiosta myös viihdemedian kulutus on kasvussa, mikä tekee nykyhetkestä yrityksille otollisen mahdollisuuden kasvattaa näkyvyyttään sisältömarkkinoinnilla.



Lähteet


Kommentit

  1. Moikka Lyydia! Blogi kirjoituksesi oli hyvin selkeä ja sitä oli helppo lukea. Olet löytänyt hyviä lähteitä kirjoituksien pohjalle :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit