Koronan vaikutukset ilmeisimpiä palvelualalla
Koronaepidemia on pakottanut monet kivijalkaliikkeen
varassa toimivat yritykset pois mukavuusalueeltaan ja siirtämään toimintansa
verkkoalustalle. Verkkoalustalla toimiessaan yritykset säästävät
henkilöstökuluissa – kenenkään ei tarvitse olla avaamassa tai sulkemassa
liikettä kun liike on avoinna ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Toki
monilla yrityksillä on ollut kivijalkaliikkeen lisäksi myös verkkoalustalla
toimiva liike. Verkkoalusta voi olla internet sivu tai mobiililaitteeseen
ladattava applikaatio.
Suomessa toimii toki myös yrityksiä,
joiden kassavirta on lähes tai kokonaan riippuvainen fyysisen liikkeen tuomista
tuloista. Esimerkkinä tästä elokuvateatterit ja kauneushoitolat. Finnkino on
sulkenut ovensa, kuten ravintolatkin. Kauneushoitolat- ja klinikat ovat
edelleen auki ja näiden liiketoimintaa voi tukea hankkimalla lahjakortteja tai
käymässä hoidossa.
Kuva täältä
Wolt on yksi yritys, joka
toiminnallaan pyrkii auttamaan muita. Wolt on laskenut take-away tilausten
komission 0%:iin. Wolt on kuljetusalusta, jonka kautta ihmiset saavat tilattua
ruokaa kotiinsa. Asiakas maksaa toimituksesta edelleen, mutta epidemian aikana
ravintolat saavat 100% tilauksen arvosta. Tämä mahdollistaa toivottavasti
ravintoloiden liiketoiminnan jatkumisen. Wolt aikoo tehdä työtä saadakseen
ravintoloille uusia asiakkaita. Mainitsemisen arvoista on, että Wolt kirjoittaa
tästä omassa blogissaan ja tuottaa näin sisältömarkkinointia Woltista jo
valmiiksi kiinnostuneille. Ehkä tätä blogia lukevat valitsevatkin nyt ennemmin
Woltin, kuin jonkin toisen kuljetusalustan tilauksilleen. (Wolt.)
Jatkuvasti kannustetaan tukemaan
paikallisia yrityksiä ja paikallista liiketoimintaa, mikä herättää kysymyksen
millä rahalla? Millä rahalla ihmiset tukevat nyt pienyrittäjiä ja muita
ahdinkoon joutuneita, kun omat tulonlähteet ovat monilla lähteneet alta tai kun
on itse totuttava alhaisempaan elintasoon ja leikattava turhista ylellisyyksistä?
Yksi tapa tukea itselle tärkeitä yrityksiä on jakaa sosiaalisessa mediassa
tietoisuutta yrityksestä. On mahdollista jakaa tietoisuutta esimerkiksi
Instagramin tarinat- toiminnolla. Voit laittaa postaukseen tai tarinaan
tunnisteen #supportyourlocal, niin se on tunnisteen alta löydettävissä niillekin
ketkä eivät lukeudu omiin seuraajiin. (Yle.)
Uskon, että epidemian tullessa joskus päätökseen ja ravintoloiden ynnä muiden avatessa jälleen ovensa on ihmisillä kasvanut halu tukea pienyrittäjiä. Pienyrittäjät ovat epidemian aikana olleet herkimpiä tälle muutokselle kuluttajakäyttäytymisessä. Ensi postaukseen! Ja muistakaa #supportyourlocal.
Lähteet
Loistavasti kirjoitettu teksti! Oli mielenkiintoista kun toit esille, että millä rahalla voimme tukea paikallista liiketoimitaa. Monilta on lähtenyt alta omat tulot eikä ylimääräistä rahaa jotka voisi käyttää ylellisyyksiin.
VastaaPoista