Koronan vaikutukset ilmeisimpiä palvelualalla



Koronaepidemia on pakottanut monet kivijalkaliikkeen varassa toimivat yritykset pois mukavuusalueeltaan ja siirtämään toimintansa verkkoalustalle. Verkkoalustalla toimiessaan yritykset säästävät henkilöstökuluissa – kenenkään ei tarvitse olla avaamassa tai sulkemassa liikettä kun liike on avoinna ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Toki monilla yrityksillä on ollut kivijalkaliikkeen lisäksi myös verkkoalustalla toimiva liike. Verkkoalusta voi olla internet sivu tai mobiililaitteeseen ladattava applikaatio.

Suomessa toimii toki myös yrityksiä, joiden kassavirta on lähes tai kokonaan riippuvainen fyysisen liikkeen tuomista tuloista. Esimerkkinä tästä elokuvateatterit ja kauneushoitolat. Finnkino on sulkenut ovensa, kuten ravintolatkin. Kauneushoitolat- ja klinikat ovat edelleen auki ja näiden liiketoimintaa voi tukea hankkimalla lahjakortteja tai käymässä hoidossa.


Kuva täältä
Wolt on yksi yritys, joka toiminnallaan pyrkii auttamaan muita. Wolt on laskenut take-away tilausten komission 0%:iin. Wolt on kuljetusalusta, jonka kautta ihmiset saavat tilattua ruokaa kotiinsa. Asiakas maksaa toimituksesta edelleen, mutta epidemian aikana ravintolat saavat 100% tilauksen arvosta. Tämä mahdollistaa toivottavasti ravintoloiden liiketoiminnan jatkumisen. Wolt aikoo tehdä työtä saadakseen ravintoloille uusia asiakkaita. Mainitsemisen arvoista on, että Wolt kirjoittaa tästä omassa blogissaan ja tuottaa näin sisältömarkkinointia Woltista jo valmiiksi kiinnostuneille. Ehkä tätä blogia lukevat valitsevatkin nyt ennemmin Woltin, kuin jonkin toisen kuljetusalustan tilauksilleen. (Wolt.)

Jatkuvasti kannustetaan tukemaan paikallisia yrityksiä ja paikallista liiketoimintaa, mikä herättää kysymyksen millä rahalla? Millä rahalla ihmiset tukevat nyt pienyrittäjiä ja muita ahdinkoon joutuneita, kun omat tulonlähteet ovat monilla lähteneet alta tai kun on itse totuttava alhaisempaan elintasoon ja leikattava turhista ylellisyyksistä? Yksi tapa tukea itselle tärkeitä yrityksiä on jakaa sosiaalisessa mediassa tietoisuutta yrityksestä. On mahdollista jakaa tietoisuutta esimerkiksi Instagramin tarinat- toiminnolla. Voit laittaa postaukseen tai tarinaan tunnisteen #supportyourlocal, niin se on tunnisteen alta löydettävissä niillekin ketkä eivät lukeudu omiin seuraajiin. (Yle.)

Uskon, että epidemian tullessa joskus päätökseen ja ravintoloiden ynnä muiden avatessa jälleen ovensa on ihmisillä kasvanut halu tukea pienyrittäjiä. Pienyrittäjät ovat epidemian aikana olleet herkimpiä tälle muutokselle kuluttajakäyttäytymisessä. Ensi postaukseen! Ja muistakaa #supportyourlocal.



Lähteet



Kommentit

  1. Loistavasti kirjoitettu teksti! Oli mielenkiintoista kun toit esille, että millä rahalla voimme tukea paikallista liiketoimitaa. Monilta on lähtenyt alta omat tulot eikä ylimääräistä rahaa jotka voisi käyttää ylellisyyksiin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit