EU:n digitaalinen strategia
Euroopan komissio laatii ja ylläpitää Euroopan unionin jäsenmaiden yhteistä digitaalista strategiaa, jolla pyritään ohjaamaan Euroopan digitalisaation kehitystä ja hallitsemaan teknologisen kehityksen sivuvaikutuksia, kuten työllisyysrakenteen ja koulutustarjonnan muutoksia. Yhteisen digitaalisen strategian kehittäminen on Euroopan unionille tärkeää, jotta itsenäisillä valtioilla olisi yhtenäinen näkemys tulevaisuudesta. Digitaalinen yhteiskunta ja talous ovat jatkuvan muutoksen tilassa, jossa laumasta eksyminen käy nopeasti ja helposti, mikä puolestaan johtaa nopeasti kehityksen hidastumiseen ja globaalista kilpailusta tipahtamiseen. EU:n rakenteellinen ja yhteiskunnallinen poikkeaminen maailman muista talousmahdeista alleviivaa yhteisen strategian ja vision tärkeyttä, sillä loppujen lopuksi EU:n taloudellinen ja digitaalinen kehitys koostuu jäsenvaltioiden itsenäisestä päätöksenteosta, joka ei aina ole johdonmukaista.
Kuva täältä.
Yhtenä strategian keskeisimmistä tavoitteista on teknologian kehittäminen ja käyttöönottaminen, jolla pyritään sekä helpottamaan tavallisten ihmisten elämää että luomaan kilpailuetua maailmanmarkkinoilla – kuitenkin tavalla, joka kunnioittaa eurooppalaisia arvoja. Tämä on mielestäni tervehenkinen lähestymistapa teknologiseen ja kehitykseen, sillä digitalisaation tulisi palvella ihmistä, eikä ihmisen digitalisaatiota. Kehittyvän teknologian tulisi parantaa ihmisten elämää ja yritysten toimintaa. Kehitys kehityksen vuoksi ei aina palvele tätä tavoitetta.
Strategian toisena tavoitteena on ylläpitää oikeudenmukaista ja kilpailullista markkina-asetelmaa, jossa monen kokoiset ja näköiset yritykset voivat kilpailla yhteisillä pelisäännöillä digitaalisia teknologioita, tuotteita ja palveluja hyväksikäyttäen. Tällä pyritään lisäämään tehokkuutta, kansainvälistä kilpailukykyä ja edistämään kuluttajien oikeuksia. Oikeudenmukaisen ja kilpailullisen yhteismarkkinan ylläpitoa vaikeuttavat kuitenkin unionin maiden väliset erot teknologian käyttöönottoasteessa. Ongelma on kuitenkin globaalilla näyttämöllä todella pieni, mikä johtuu unionin yhteisistä pitkäaikaisista kehitysstrategioista ja jäsenharkinnan kynnysvaatimuksista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kehitettävää olisi.
Kolmas komission ehdottama digitaalisen strategian kulmakivi liittyy avoimen, demokraattisen ja kestävän digitaalisen yhteiskunnan kehittämiseen ja ylläpitoon. Tavoitteena on luoda turvallinen digitaalinen ympäristö, joka voimaannuttaa kansalaiset toimimaan valitsemallaan tavalla ja rajaamaan henkilökohtaisten tietojen jakamisen sekä internetissä että oikeassa elämässä. Tätä on eurooppalainen digitaalinen transformaatio, joka edistää demokraattisia arvoja ja perusoikeuksia samalla tukien kestävän, hiilineutraalin ja resurssitehokkaan talouden kehitystä.
Viimeisenä digitaalisen strategian kulmakivenä komissio korostaa EU:n asemaa globaalina digitaalisena toimijana. Euroopan unioni on sitoutunut globaalien standardien asettamiseen uusille
teknologioille ja aikoo säilyttää asemansa maailman avoimimpana kaupankäynnin ja sijoittamisen alueena – sillä edellytyksellä, että liiketoimintaansa Euroopassa harjoittavat hyväksyvät ja noudattavat yhteiset pelisääntöjä.
Lähteet
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/content/european-digital-strategy
Kuva täältä.
Yhtenä strategian keskeisimmistä tavoitteista on teknologian kehittäminen ja käyttöönottaminen, jolla pyritään sekä helpottamaan tavallisten ihmisten elämää että luomaan kilpailuetua maailmanmarkkinoilla – kuitenkin tavalla, joka kunnioittaa eurooppalaisia arvoja. Tämä on mielestäni tervehenkinen lähestymistapa teknologiseen ja kehitykseen, sillä digitalisaation tulisi palvella ihmistä, eikä ihmisen digitalisaatiota. Kehittyvän teknologian tulisi parantaa ihmisten elämää ja yritysten toimintaa. Kehitys kehityksen vuoksi ei aina palvele tätä tavoitetta.
Strategian toisena tavoitteena on ylläpitää oikeudenmukaista ja kilpailullista markkina-asetelmaa, jossa monen kokoiset ja näköiset yritykset voivat kilpailla yhteisillä pelisäännöillä digitaalisia teknologioita, tuotteita ja palveluja hyväksikäyttäen. Tällä pyritään lisäämään tehokkuutta, kansainvälistä kilpailukykyä ja edistämään kuluttajien oikeuksia. Oikeudenmukaisen ja kilpailullisen yhteismarkkinan ylläpitoa vaikeuttavat kuitenkin unionin maiden väliset erot teknologian käyttöönottoasteessa. Ongelma on kuitenkin globaalilla näyttämöllä todella pieni, mikä johtuu unionin yhteisistä pitkäaikaisista kehitysstrategioista ja jäsenharkinnan kynnysvaatimuksista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kehitettävää olisi.
Kolmas komission ehdottama digitaalisen strategian kulmakivi liittyy avoimen, demokraattisen ja kestävän digitaalisen yhteiskunnan kehittämiseen ja ylläpitoon. Tavoitteena on luoda turvallinen digitaalinen ympäristö, joka voimaannuttaa kansalaiset toimimaan valitsemallaan tavalla ja rajaamaan henkilökohtaisten tietojen jakamisen sekä internetissä että oikeassa elämässä. Tätä on eurooppalainen digitaalinen transformaatio, joka edistää demokraattisia arvoja ja perusoikeuksia samalla tukien kestävän, hiilineutraalin ja resurssitehokkaan talouden kehitystä.
Viimeisenä digitaalisen strategian kulmakivenä komissio korostaa EU:n asemaa globaalina digitaalisena toimijana. Euroopan unioni on sitoutunut globaalien standardien asettamiseen uusille
teknologioille ja aikoo säilyttää asemansa maailman avoimimpana kaupankäynnin ja sijoittamisen alueena – sillä edellytyksellä, että liiketoimintaansa Euroopassa harjoittavat hyväksyvät ja noudattavat yhteiset pelisääntöjä.
Lähteet
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/content/european-digital-strategy
Mukavasti luettava postaus! En ole ikinä tullut ajatelleekseni, että tottakai EU:lla on jonkinlainne digitaalinen strategia. Täytyykin itsekin tutkia blogini puolella aihetta! Onhan tämä selkeää, koska muutos tapahtuu kovin nopeasti. Strategia auttaa myös ohjaamaan yrityksiä ja kehitystä tiettyyn suuntaan. Tämä tarjoaa paljon hyötyjä, että mainitsemiasi sivuvaikutuksia.
VastaaPoistaTuomas Suni