Verkko-ostaminen nykyaikaan
Verkko-ostaminen on ilmiönä niin tavallinen, että on vaikea kuvitella aikaa jolloin kaikki oli haettava fyysisestä kivijalkaliikkeestä. Tämä on ilmiö, joka on edennyt muutamassa vuosikymmenessä suuria harppauksia. Nyt korona-aikana on ollut paljon puhetta verkko-ostamisen lisääntymisestä ainakin omissa piireissäni.
Logistiikka- ja viestintäratkaisuja tekevä PostNord on tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan kuusi kymmenestä pohjoismaalaisesta eli 12 miljoonaa kuluttajaa teki vuonna 2018 verkko-ostoksia kuukausittain. Kasvu tähän on ollut erittäin suurta. Samassa tutkimuksessa selvisi myös se, että suomalaisista verkko-ostajista 40 prosenttia tekee ostoksia ulkomaisilta sivustoilta kuukausittain. Pohjoismaiden keskiarvo on 29 prosenttia. Tutkimuksesta voi vetää päätöksen, että suomalaisissa verkkokaupoissa on edelleen paljon parannettavaa ennen kuin kuluttajat valitsevat kotimaisen verkkokaupan ulkomaisen sijaan. Alla olevassa kuvassa näkyy verkkokaupan arvo Suomessa miljardeina euroina. Kuva tilastokeskukselta.
Kuva täältä. |
Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu nopeasti ja ohjaavassa roolissa ovat nuoret kuluttajat. Nuoret ovat kasvaneet digitaalisella aikakaudella ja heidän siirtyessä työelämään heidän ostovoimansa ja sen myötä verkossa tapahtuva myynti kasvaa huimasti. Tämän nuoremman polven ymmärrys ja tietoisuus vihreistä arvoista ja kestävän kehityksen merkityksestä antaa yrityksille suuntaa siitä, mihin heidän kannattaisi panostaa verkkokaupoissaan.
Verkko-ostoksista 45 prosenttia tehtiin mobiilisti eli puhelimella tai tabletilla vuonna 2019. Vuonna 2016 mobiiliostamisen osuus oli vain 27 prosenttia. Omalla kohdallani on jäänyt verkko-ostos tekemättä applikaation vaikeuden tai olemattomuuden vuoksi ja näin on varmasti käynyt muidenkin kohdalla. Esimerkkinä hyvästä, toimivasta ja selkeästä applikaatiosta on Zalando. Zalando on Berliinissä vuonna 2008 perustettu vaatteita ja asusteita myyvä verkkosivu.
Verkko-ostamisessa kannattaa kuitenkin pysyä skarppina etenkin jos sivu ei ole ennestään itselle tuttu. Joihinkin asioihin on hyvä kiinnittää huomiota, tässä muutama niistä:
1) 1) Tilaatko alueelta, josta tulee tullimaksuja? Kannattaa naputella tiedot tullilaskuriin etukäteen.
2) 2) Säästä kuitit ja tilausvahvistukset.
3) 3) Luotettavan yrityksen yhteystietojen pitäisi olla helposti löydettävissä.
Lähteet
https://www.op-kassa.fi/kauppiaaksi/verkkokauppa-suomessa-2019
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/viittomakieli/verkkokaupasta-ostaminen/
Kommentit
Lähetä kommentti